پرسش و پاسخهاي تخصصي صنعت چاپ
1- فايلهاي گرافيكي بر چند نوع هستند؟
فايلهاي گرافيكي به طور كلي بر دو نوعاند:
- رستري (Raster)
- وكتوري (Vector)
فايلهاي رستر متشكل از يك شبكه شطرنجي از پيكسلها هستند كه هر يك از اين پيكسلها نمايش دهنده مشخصات تصوير در آن نقطه خاص است. بدين ترتيب تصاوير رستر از كنار هم قرار گرفتن تعدادي پيكسل- كه در خصوصياتي نظير اندازه و عمق رنگ (Bit depth)مشترك و در خصوصياتي نظير رنگ متفاوت هستند- بوجود ميآيد. در مقابل فايلهاي وكتور شامل اطلاعات پيكسلي نيستند و تنها شامل يكسري داده، روابط و فرمولهاي رياضي هستند كه به هنگام بازكردن يك فايل وكتوري، برنامهاي كه مسئول ترجمه اطلاعات داخل فايل وكتور است به كمك دادههاي درون آن و فرمولهاي رياضي ذخيره شده به رسم شكل اقدام ميكند.
2- حجم يك فايل رنگي رستر (فايل فتوشاپي) به چه عواملي بستگي دارد؟
حجم يك فايل رستري به عوامل متعددي از جمله تعداد پيكسلهاي تعريف شده
در آن (Pixel Dimentions)، عمق رنگ پيكسل (Bit Depth)، مود رنگي تصوير بيان شده
توسط آن فايل (Color Mode)و فرمت فايل بستگي دارد.
3- اصطلاح عمق رنگ (bit-depth)به چه معناست؟
عمق رنگ به تعداد بيتهايي كه براي ذخيره اطلاعات رنگي هر پيكسل به كار ميرود گفته ميشود. هر چه عمق رنگ بيشتر باشد تعداد رنگهاي قابل نسبتدهي به پيكسلهاي يك تصوير رستر بيشتر است. براي مثال به پيكسلهاي يك تصوير رستري كه عمق رنگ پيكسلهاي آن يك بيت است تنها دو رنگ (مثلا سفيد و سياه) ميتوان
نسبت داد.
4- چشم انسان به طور طبيعي قادر به ديدن چه تعداد سايه از يك رنگ است؟
چشم انسان قادر به ديدن و تفكيك 256 سايه يا تن از يك رنگ است.
5- رابطه (lpi)خروجي با (ppi)تصوير رستر چيست؟
بر طبق يك حساب سرانگشتي ميتوان گفت كه رزولوشن چاپ (Print Resolution)يك تصوير رستر بر حسب واحد ppiبايد دو برابر فراواني ترام گذاري خروجي (Screen Frequency)بر حسب lpiباشد.
6- چرا فايلهاي وكتوري مستقل از رزولوشن هستند؟
از آنجايي كه محتواي يك فايل وكتوري در داخل فايل به صورت اطلاعات پيكسلي ذخيره نميشود بنابراين برنامهاي كه وظيفه رسم محتواي فايل رستر بر اساس فرمولهاي درون فايل را دارد بر اساس ظرفيت محيط خروجي نظير مونيتور يا پرينتر به تعداد كافي دادههاي نقطهاي ميسازد و درنتيجه اين قابليت آنها به رزولوشن دستگاه خروجي بستگي ندارد.
7- در طراحيهاي گرافيكي، فونتهاي رستر بيشتر به كار ميآيند يا وكتور؟
يك فونت بيت مپ ( منظور فايل مرتبط با يك قلم الكترونيك است) نظير يك فايل رستر براي ذخيره اطلاعات مربوط به قلم، از يك شبكه شطرنجي استفاده ميكند و در نتيجه از همان محدوديتهاي فايلهاي رستر برخوردار است و هر فونت رستر تنها براي چند اندازه فونت خاص تعريف ميشود كه كاربري آنها را بسيار محدود ميكند. بنابراين فونتهاي بيتمپي چندان مناسب كارهاي گرافيكي نيستند و بهتر است از فونتهاي وكتوري كه نظير فايلهاي وكتوري به رزولوشن خاصي محدود نبوده و در هر اندازهاي قابل بكارگيري هستند، استفاده كنيم.
8-. فونت وكتوري (Vector font)به چه معني است و فونتهاي وكتور به چند گروه تقسيم ميشوند؟
PostScript)، TrueTypeو( OpenType، شكل هندسي يا محيط (Outline)يك قلم (Typeface)را با استفاده از فرمولهاي رياضي ذخيره كرده و به هنگام نياز در هر اندازه دلخواه، شكل قلم بر بستر خروجي نمايش داده ميشود.
9- فونتهاي پست اسكريپت (PostScript fonts)بر چند قسم هستند؟
فونتهاي پست اسكريپت از دو قسمت تشكيل شدهاند: قسمت اول ساختار بيتمپي داشته و براي نمايش حروف بر روي صفحه نمايش مونيتور يا به هنگام چاپ متن توسط يك پرينتر غير پستاسكريپت استفاده ميشود. قسمت دوم كه به آنها فونتهاي چاپگر (Printer Fonts) گفته ميشود نوعي فونت وكتوري هستندكه به هنگام چاپ متن، توسط يك چاپگر پستاسكريپت از آنها استفاده ميشود.
10- فونتهاي OpenTypeچه ساختاري دارند؟
فونتهاي OpenTypeنوعي فونت پستاسكريپت هستند كه به فرمت TrueTypeترجمه شدهاند. اين فونتها دوبايتي بوده و براي حروف غير لاتين بسيار مورد استفاده قرار ميگيرند. شكل قلمهايي كه با اين نوع فونتها عرضه ميشوند سازگار با فونتهاي پستاسكريپت تيپ دو هستند.
11- چند نوع ترامگذاري (screening)داريم؟
دو روش اصلي براي ترام گذاري (Screening)وجود دارد. بر طبق اولين روش كه ترام گذاري هافتون ( AM) ناميده ميشود، تصوير به طور مجازي به شبكهاي شطرنجي از خانههاي كوچك تقسيم ميشود كه در هر يك از اين خانهها يك ترام قرار ميگيرد. اين ترامها از صفر تا صد درصد هر يك از خانهها را ميتوانند پوشش دهند. در روش جديدتر ترامگذاري كانتون (FM)، كه ترام گذاري تصادفي نيز خوانده ميشود، از ترامهايي با اندازه ثابت اما با فواصل متغير استفاده ميشود.
12- چه رابطهاي بين فراواني ترام (lpi)و تعداد سايههاي خاكستري وجود دارد؟
با يك دستگاه خروجي ديجيتال نظير پرينتر يا ايميجستر، با فرض ثابت بودن رزولوشن پرينتر، هر چه مقدار فراواني ترامگذاري بيشتر و در نتيجه ترامها ريزتر باشند، سايههاي خاكستريكمتري از يك رنگ قابل بازسازي است.
13- محاسن ترامگذاري به روش FMچيست؟
در روش ترامگذاري FM، بهدليل ريزتر بودن ترامها در مقايسه با ترامهاي هافتون، در خروجي توانايي بازسازي جزئيات بيشتري از تصوير اورژينال وجود دارد. از آنجاييكه در اين روش از شبكههاي منظم شطرنجي خبري نيست با مشكل پيچازي نيز روبرو نيستيم.
14- به چه علت مركب مشكي (k)به رنگهاي اصلي چاپ (CMY)افزوده ميشود؟
چون در عمل از تركيب سه رنگ سايان، ماژنتا و زرد به مشكياي با خلوص كافي نخواهيم رسيد، بنابراين از مركب چهارم كه مركب مشكي است براي توليد سايهها و رنگهاي تيره استفاده ميشود. حرف Kبراي نشان دادن مركب مشكي و تداعي كننده كليدي بودن (key color)اين رنگ است. مزيت ديگر اين است كه مركب مشكي از سه رنگ ديگر ارزان قيمتتر است و در چاپ، متن واضح و دقيق را به ما ميدهد.
15- اصطلاح تفكيك رنگ (color separation)به چه معناست؟
تفكيك رنگ به معناي تبديل اطلاعات رنگي يك فايل ديجيتال به چهار كانال رنگي مجزاي سايان، ماژنتا، زرد و مشكي است تا امكان انتقال يك تصوير ديجيتال بر روي چهار فيلم مجزا يا چهار پليت مجزا به ازاي هر رنگ فراهم شود.
16 - آيا تبديل يك تصوير وكتور به رستر امكانپذير است؟
بله. در اكثر برنامههاي گرافيك وكتوري امكان تبديل اطلاعات وكتوري داخل فايل به فايلي با فرمت رستر از طريق دستور Exportوجود دارد.
17- چرا براي چاپ مركبهاي مختلف يك كار چاپي از زواياي ترام مختلف استفاده ميكنيم؟
از آنجايي كه در چاپ، از رويهم قرارگرفتن دو يا چند شبكه هافتون، زاويه پيچازي (Moire Effect)حادث ميشود و كيفيت تصوير نهايي را به شدت مخدوش ميكند، با تغيير زاويه شبكههاي هافتون رنگهاي مختلف، سعي در حذف يا غيرقابل مشهود شدن اين اثر نامطلوب ميشود.
18 - اصطلاح <گل ترام> (printing rosette)در ترامگذاري به چه معني است؟
به الگويي گفته ميشود كه از كنارهم قرار گرفتن ترام رنگهاي مختلف چاپ حاصل ميشود.
19- بازسازي سايههاي رنگ (tone reproduction)به چه مفهومي است؟
بازسازي سايه هاي خاكستري عبارتست از ايجاد تفاوت نسبي بين تنهاي خاكستري در مرحله توليد يك تصوير چاپي بر اساس تيرگي و روشني تصوير ارژينال. اگر پروسه چاپي قادر به تطابق دادن خود با دامنه دانسيته (Density Range)ارژينال باشد، در اين صورت بين سايههاي خاكستري نسخه چاپي با سايههاي خاكستري ارژينال يك تناظر يكبهيك وجود خواهد داشت.
20- (Undercolor Removal) UCR به چه كاري گفته ميشود و چه كاربردي دارد؟
UCRبه معناي كاستن از حجم مركبهاي سايان، ماژنتا و زرد در نواحي خنثي (خاكستري) يا بسيار تيره يك تصوير و جايگزيني آن با مركب مشكي به مقدار متناسب است. اين عمل در مرحله تفكيك رنگ (Color separation)يا توليد
رنگ مشكي (Black Generation)بر اساس تنظيمات برنامه فتوشاپ يا ريپ قابل اعمال است.
41-آ يا بالا بردن بيش از حد لازم رزولوشن ورودي (input resolution)تاثيري در ارتقاي كيفيت كار چاپي دارد؟
اسكن كردن با رزولوشن ورودي
بيش از حد لازم فقط زمان اسكن كردن
را بالا برده و سبب اشغال شدن فضاي
بيشتري در حافظه كامپيوتر، افزايش ترافيك شبكه و اشغال فضاي ذخيره سازي فايل ميشود و تاثيري در بالاتر رفتن كيفيت كار نهايي نخواهد داشت.
42 - وضوح يا sharpnessتصوير به چه معناست؟
وضوح تصوير به ميزان دقت لبههاي جزئيات تصوير اطلاق ميشود و اغلب اوقات رزولوشن و وضوح تصوير با يكديگر اشتباه ميشوند.
43- وضوح (sharpness)تصوير چاپي نهايي متاثر از چه عواملي است؟
وضوح تصوير نهايي به پنج عامل متغير بستگي دارد:
- كيفيت و تميزي سيستم اپتيكي اسكنر
- دقت مكانيكي اسكنر و از جمله دقت آن در فوكوس كردن، ميزان مسطح بودن محل قرارگيري ارژينال در اسكنر و رجيستر بودن حسگرها
- كيفيت ثبت، پايداري و كاليبره بودن حسگرها
- كيفيت آنشارپ مسك (unsharp masking) اسكنر
- كيفيت ارژينال
44- محدوده دانسيته تصوير (dynamic range)به چه معناست؟
محدوده دانسيته تصوير عبارتست از فاصله بين روشنترين و تيرهترين نقاط تصوير كه حسگرها (فوتومالتيپلاير يا (CCDقادر به تشخيص و ثبت آنها هستند.
45- عمق پيكسل( Pixel depth)چيست و به چه عواملي بستگي دارد؟
عمق پيكسل يا عمق رنگ به توانايي نرمافزار در ثبت تفاوتهاي رنگي اطلاق ميشود. عمق پيكسل ارتباطي با رزولوشن تصوير ندارد. ميان تعداد پلههاي خاكستري يا رنگي كه يك پيكسل ميتواند نمايش دهد و تعداد بيتها يا بايتهايي كه لازم است در حافظه كامپيوتر ذخيره شود رابطه اي مستقيم وجود دارد. در اسكنرهاي رنگي ، حداقل تعداد بيت براي هر رنگ 8 بيت (معادل 1 بايت) است، اما اغلب توليدكنندگان براي تبليغ بيشتر اسكنرهاي خود اين تعداد را تا 10 يا 12 بيت براي هر رنگ بالا ميبرند.
46- براي كاليبره كردن دقيق يك اسكنر چه نكاتي را بايد مد نظر داشت؟
همه اسكنرها بايد كاليبره شوند. در مورد دستگاه هاي داراي فتومالتيپلاير
(Photomultiplier)حسگرها بايد تنظيم شوند تا ميزان حساسيتشان يكسان باشد و در مقابل نور سفيد، صفر (خنثي) شوند. با اينكه به طور معمول بيشتر كار بهصورت اتوماتيك صورت مي گيرد، شروع تنظيمات دستي است. براي كاليبراسيون، تغيير در ميزان حساسيت فوتومالتيپلايرها و كيفيت منابع نور را كه ناشي از گذر زمان است بايد در نظر داشت. كاليبره كردن منابع نور اسكنرهاي CCDاغلب به طور اتوماتيك صورت مي گيرد.
47- سيستم مديريت داشتهها (Asset Management)شامل چه بخشهايي مي تواند باشد؟
گردش كار مديريت فايل، صفحه بندي اتوماتيك ، سيستم اينترنتي تداركات ، تحويل از طرق مختلف شامل چاپ، سيستم پيام كوتاه، ايميل، وب سايت و...، نمونهگيري از
راه دور ، مديريت رنگ و سيستم اطلاعات مديريت .
48- مزاياي مديريت داشتههاي ديجيتال چيست؟
- كليه فايلها بر طبق آخرين نسخه موجود
نظرات شما عزیزان: